SGK Genelgesi 2024/14- Aylık Prim ve Hizmet Belgeleri/Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamelerinin Verilmesi Hakkında

SGK Genelgesi 2024/14- Aylık Prim ve Hizmet Belgeleri/Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamelerinin Verilmesi Hakkında

SGK Genelgesi 2024/14- Aylık Prim ve Hizmet Belgeleri/Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamelerinin Verilmesi Hakkında

Sosyal Güvenlik Kurumu (SGK), Sigorta Primleri Genel Müdürlüğü tarafından yayınlanan 6 Aralık 2024 tarihli 2024/14 sayılı SGK Genelgesi ile gerek yasal süresi dışında verilen gerekse de yasal süresi dışında verilmiş olmakla birlikte yasal süre içerisinde verilmiş sayılan hallere ilişkin aylık prim ve hizmet belgelerinin/muhtasar ve prim hizmet beyannamelerinin işleme alınmasına ilişkin süreçte dikkat edilmesi gereken usul ve esaslar açıklanmıştır. 

Yasal Süresinden Sonra Verilen Aylık Prim ve Hizmet Belgeleri/ Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamelerinin İşleme Alınması  

İlgili düzenlemeler uyarınca; 

  • Yasal olarak verilmesi gereken son günü takip eden günden başlanarak takip eden üçüncü ayın sonuna kadar kuruma verilen asıl veya ek nitelikteki aylık prim ve hizmet belgeleri/muhtasar ve prim hizmet beyannameleri belirtilen şartların sağlanması durumunda incelemeye gidilmeksizin işleme alınmaktadır.  
  • Bu süreden sonra verilenler ise incelemeye sevk edilerek işleme alınıp alınmayacağı hususu kurumun denetim ve kontrolle görevli memuru tarafından düzenlenecek rapora göre belirlenmektedir. 

Aylık prim ve hizmet belgeleri/muhtasar ve prim hizmet beyannameleri dolayısıyla tahakkuk eden primlerin işverenlerce inceleme sonucu beklenilmeksizin gecikme cezası ve gecikme zammı ile birlikte ödenmek istenilmesi halinde, incelemeye sevk edilen aylık prim ve hizmet belgelerinin/muhtasar ve prim hizmet beyannamelerinin tahakkuk kısmı, inceleme sonucu beklenilmeksizin, hizmet kısmı (sigortalıların yer aldığı bölüm) ise yapılacak incelemenin ardından uygun görülmesi halinde işleme alınmaktadır.  

Diğer Hususlar  

Gerek yasal süresi dışında verilen gerekse yasal süresi dışında verilmiş olmakla birlikte yasal süre içerisinde verilmiş sayılan hallere ilişkin aylık prim ve hizmet belgelerinin/muhtasar ve prim hizmet beyannamelerinin belge/beyanname verme veya prim ödeme son gününde işleme alınarak tahakkukların oluşturulması, işverenler yönünden telafisi imkânsız zararların ortaya çıkmasına ve SGK ile işverenlerin karşı karşıya gelmesine neden olabilmektedir. 

Bu nedenle, aylık prim ve hizmet belgelerinin/muhtasar ve prim hizmet beyannamelerinin onay sürecine ilişkin yapılacak işlemlerin belge/beyanname verme veya prim ödeme son günleri beklenilmeksizin yerine getirilmesi ancak çeşitli sebeplerle son güne kalması halinde ise öncelikle işverenlere ivedilikle bilgi verilerek ardından belge onay işlemlerinin yapılması gerekmektedir. 

Diğer yandan, yukarıda açıklanan hususlara rağmen; 

  • Gerek yasal süresi dışında verilen gerekse de yasal süresi dışında verilmiş olmakla birlikte yasal süre içerisinde verilmiş sayılan hallere ilişkin aylık prim ve hizmet belgelerine/muhtasar ve prim hizmet beyannamelerine ilişkin oluşacak tahakkukların belge/beyanname verme süresinin son gününde sisteme işlenmesi sonucunda oluşacak borçlar nedeniyle cari ay aylık prim ve hizmet belgelerinin/muhtasar ve prim hizmet beyannamelerinin teşvikli ya da teşviksiz olarak yasal süre içerisinde verilememesi, 
  • Geçmiş döneme ilişkin olarak tahakkuk eden borçların belge/beyanname verme süresinin son gününde ödenmiş olmasına karşın belge/beyanname verme son günü saat 23.59’a kadar söz konusu borçlara ilişkin ödemelerin hesaba geçmemiş olması nedeniyle cari ay aylık prim ve hizmet belgelerini/muhtasar ve prim hizmet beyannamelerini teşvikli ya da teşviksiz olarak yasal süre içerisinde verilememesi, 

halinde belgelerin/beyannamelerin belge/beyanname verme süresinin son gününü takip eden 5 iş günü içerisinde (B) tahakkuk nedeni ile verilmiş olması koşuluyla, aylık prim ve hizmet belgeleri/muhtasar ve prim hizmet beyannameleri yasal süresi içerisinde verilmiş belge/beyanname sayılacak, bu belgelere ilişkin olarak idari para cezası uygulanmayacaktır. 

Bu işverenlerin, SGK ünitelerine müracaat etmeleri halinde belgelerini/beyannamelerini (A) tahakkuk nedeni ile verebilmeleri amacıyla İşveren İntra- İşveren- Terkin ve Ertelemeler-Dönem Bazlı İşyeri Erteleme menüsü aracılığıyla erteleme girilecek ve konuya ilişkin olarak işverenler ivedilikle bilgilendirilecektir. 

Picture of Rasyotek Benefits

Rasyotek Benefits